Aktuality

TQM testovalo elektrotahač Scania R400E A4X2NB: 505 kilometrů bez emisí

22. 10. 2025

Od 6. do 15. října 2025 jsme v TQM testovali elektrický tahač Scania R400E A4X2NB. Cílem testu bylo ověřit jeho výkon, dojezd a efektivitu v provozu.

Testované vozidlo bylo v tzv. demo verzi, určené pro náročnější provozní podmínky. Tento tahač je vybaven výkonným elektromotorem C3-6 (ekvivalentem k dieselové variantě Scania V8) a disponuje nejvýkonnější sadou baterií o celkové kapacitě 624 kWh, která zajišťuje dojezd až 470 km na jedno nabití.

 

V aktuální nabídce má Scania elektrické tahače s novou generací bateriových sad o kapacitě od 240 do 560 kWh a s několika variantami elektropohonů, které umožňují optimalizovat vozidlo podle konkrétního typu přepravy.

Příklad: U nejnovějšího modelu elektrotahače činí instalovaná kapacita baterií 624 kWh, z nichž je využitelných přibližně 90 % (tj. 560 kWh). U testované demo verze byla využitelná kapacita nižší, a to kolem 83 %.
V současnosti lze konfigurovat elektrotahač Scania s dojezdem v rozmezí 200 až 600 kilometrů, v závislosti na zvolené specifikaci.

Scania zahrnuje záruku na baterie do plného servisního kontraktu, který lze uzavřít na 2 až 5 let podle potřeb zákazníka. Baterie mají zpravidla životnost okolo 12 let, což v praxi znamená nájezd přes 1 milion kilometrů.

 

Během testovacího období jsme s elektrotahačem ujeli 505 kilometrů s průměrnou hmotností přepravovaného nákladu 23,3 tuny. Naměřená spotřeba energie činila 127,44 kWh/100 km. Test probíhal v teplotách okolo 12 °C, tedy za výrazně chladnějších podmínek než při našich letních testech jiných vozidel. Nejdelší jízda proběhla 7. října 2025 na trase Opava – Karviná - Opava, celkem v délce 150 kilometrů.

 

Scania R400E A4X2NB byla nasazena především na regionální přepravy, mimo jiné mezi Logistickým centrem TQM a závodem Mondelēz International v Opavě.
Na této trase, s průměrnou hmotností nákladu 24 tun a délkou jedné jízdy 10 km, dosáhlo vozidlo spotřeby 130,9 kWh/100 km a ušetřilo přibližně 4,7 kg CO2 ve srovnání s dieselovým tahačem.

 

Naši řidiči během testu využívali asistenční systém Scania Driver Support na úrovni 73 %.
Tento systém v reálném čase vyhodnocuje styl jízdy, sleduje například plynulost, brzdění nebo využití kinetické energie a dává řidiči okamžitou zpětnou vazbu přímo na palubním displeji. Pomáhá tak optimalizovat jízdu a snižovat spotřebu energie.

 

Nabíjení elektrotahače probíhalo v areálu TQM na ulici Bílovecká v Opavě, kde jsme využili zapůjčenou nabíječku od společnosti Scania. Nabíjení vozidla probíhalo převážně v odpoledních a nočních hodinách, kdy byl využíván nabíjecí výkon 18 kW.

 

Tento test byl už čtvrtým testováním elektrotahače ve společnosti TQM v roce 2025.
Cílem testování bylo a je získat vlastní reálná data a zkušenosti z provozu, zapojit naše řidiče a ověřit, jak se elektrický tahač chová v běžném pracovním režimu.
Testování podobných vozidel nám umožňuje lépe porozumět možnostem elektromobility v nákladní dopravě a připravit se na její možný, budoucí směr.